До суду за захистом порушеного права звернулась особа з позовом до Департаменту праці та соціального захисту населення міської ради у зв’язку з виключенням Позивача з Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги та скасування нарахування пільг з оплати житлово-комунальних послуг.
Позивач вказував, що є учасником бойових дій та відповідно до ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» йому надано пільги з оплати житлово-комунальних послуг.
Позивач змінив реєстрацію місця проживання, проте фактично залишався проживати за попередньою адресою. Згодом особа дізналася, що Відповідач на підставі повідомлення Квартирно-експлуатаційного відділу виключив його з Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги та скасував нарахування пільг з оплати житлово-комунальних послуг.
Адміністративні суди трьох інстанцій визнали такі дії Відповідача протиправними.
Суд першої інстанції встановив, що згідно з актом обстеження житлового приміщення, складеного начальником комендантської дільниці КЕВ, бухгалтером, інспектором, сусідами, на момент обстеження в квартирі Позивач не зареєстрований, але проживає з вересня 2016 року та на день складання акту.
Суд зазначив, що механізм включення до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги інформації про пільговика визначений Положенням про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року №117.
За змістом Положення особа, яка віднесена до кола осіб, які мають право на пільги, що підтверджується належним документом, повинна бути внесена до вказаного Реєстру за відсутності будь-яких застережень і відповідний орган, до якого така особа звернулась, має вжити заходів щодо включення цієї особи до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.
Пунктом 7 Положення передбачено, що у разі зміни місця проживання в межах адміністративно-територіальної одиниці, яку обслуговує уповноважений орган, пільговик або його законний представник повинен повідомити його про це письмово. У разі зміни місця проживання поза межами адміністративно-територіальної одиниці пільговик знімається з обліку в уповноваженому органі за попереднім місцем проживання та стає на облік за новим місцем проживання. Уповноважені органи за попереднім місцем проживання пільговика закривають його персональну облікову картку та видають пільговику довідку про зняття з обліку, а за новим місцем проживання відкривають нову облікову картку з дати реєстрації пільговика.
Суд апеляційної інстанції зауважив, що Положенням не передбачено можливості виключення з Реєстру інформації про пільговиків. У разі зміни місця проживання поза межами адміністративно-територіальної одиниці пільговик знімається з обліку в уповноваженому органі за попереднім місцем проживання та стає на облік за новим місцем проживання.
Вищий адміністративний суд України погодився з позицією судів першої та апеляційної інстанцій та зазначив, що фактично Позивачем місце проживання змінено не було, а тому у Відповідача були відсутні підстави для його виключення з Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги (ухвала від 23.11.2017 у справі № 824/159/17-а).
У вказаній справі судами зобов’язано Департамент праці та соціального захисту населення міської ради включити Позивача з моменту виключення до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги та вчинити усі необхідні дії щодо нарахування з цього моменту пільг з оплати житлово-комунальних послуг.
За інформацією прес-служби Вінницького апеляційного адміністративного суду