flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

У Верховному Суді України відбувся семінар

24 листопада 2015, 15:11

У Верховному Суді України відбувся семінар на тему: «Відновлення судового провадження як один з національних механізмів виконання рішень Європейського суду з прав людини», організаторами якого виступили Верховний Суд України, Міністерство юстиції України та проект Ради Європи «Підтримка реформи системи суддівської відповідальності в Україні», співорганізатором семінару також є Урядовий уповноважений у справах Європейського суду з прав людини.

 

- Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, доступ до справедливого суду є ілюзорним, якщо держава не в стані забезпечити виконання судових рішень, - наголосив народний депутат України Руслан Сидорович. - Тому важливим є комплексний підхід, а саме: забезпечення високої якості відправлення правосуддя у поєднанні з можливістю виконання судових рішень.

 

Отже, співпраця між судовою та законодавчою владою в таких питаннях як виконання рішень ЄСПЛ є надзвичайно важливою. Саме на Верховний Суд України та на судову систему в цілому покладається обов’язок дотримання прав людини та громадянина, сказав Руслан Сидорович.

- Парламент, уряд і судова система мають спрямовувати зусилля на виконання зобов’язань, які взяла на себе держава за Конвенцією. Важливою складовою судової реформи є приведення законодавства у відповідність до міжнародних стандартів у сфері захисту прав людини, - вважає заступник Голови департаменту виконання рішень ЄСПЛ Озгюр Дерман. - Але навіть найсучасніше законодавство не є дієвим, якщо воно не реалізується на практиці.

- Виконання рішень ЄСПЛ – обов’язок України згідно зі статтею 46 Конвенції і наявність у вітчизняному законодавстві норм, які передбачають можливість перегляду судових рішень національних судів за наслідками розгляду справи ЄСПЛ, – це позитивний аспект, який відіграє важливу роль у відновленні прав людини. Проте невиправдано буде вважати підставою для повторного розгляду справи загалом будь-яке рішення ЄСПЛ – незалежно від змісту, зауважив у вступному слові Голова Верховного Суду України.

Ярослав Романюк нагадав учасникам дискусії, що 19 січня 2000 року Комітет міністрів Ради Європи прийняв Рекомендацію № R(2000)2 щодо повторного розгляду або поновлення провадження у певних справах на національному рівні після прийняття рішень ЄСПЛ. Відповідно до цієї Рекомендації можливість повторного розгляду національними судами справи, включаючи поновлення провадження, у випадках, коли ЄСПЛ визнав порушення Конвенції, повинна бути адекватною (наприклад, коли потерпілий продовжує страждати від значних негативних наслідків рішення, ухваленого на національному рівні, коли це оскаржене рішення суперечить Конвенції по суті або якщо в основі визнаного ЄСПЛ порушення лежали суттєві процедурні помилки чи недоліки, які ставлять під серйозний сумнів результат оскарженого провадження на національному рівні).

Повторний розгляд справи може й повинен забезпечуватися в тих випадках, коли серйозною перешкодою до відновлення порушених прав людини є, власне, результат вирішення справи вітчизняним судом, судове рішення, яке має законну силу. І ці питання повинні бути чітко та недвозначно врегульовані на рівні закону, - переконаний Ярослав Романюк.

- Повага до рішень ЄСПЛ, добровільне та швидке їх виконання мають на меті, насамперед, відновлення порушених прав людини. Якщо Україна вже допустила порушення, то повинна компенсувати негативні наслідки й відновити попередній юридичний стан потерпілого настільки, наскільки це можливо. Це показник демократичності та рівня правової культури держави, - наголосив Голова Верховного Суду України.

В Законі України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» передбачено комплекс механізмів загального та індивідуального характеру. Для реалізації такого заходу індивідуального характеру як відновлення попереднього юридичного стану шляхом повторного розгляду справи судом, включаючи відновлення провадження в справі, всі процесуальні кодекси містять норми, якими передбачено, що судові рішення національних судів можуть бути переглянуті Верховним Судом України в разі встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов’язань при вирішенні справи судом. Наявність у вітчизняному законодавстві норм, які передбачають можливість перегляду судових рішень за наслідками розгляду справи ЄСПЛ, – це дуже позитивний аспект, який відіграє важливу роль у відновленні прав людини, зазначив Голова Верховного Суду України.

- На сьогодні однією із основних підстав для звернення в Україні в ЄСПЛ є реалізація на неналежному рівні права громадян на справедливий суд. Це стосується і тривалості розгляду, і неправосудності рішень, і порушення процесуальних прав заявників, - переконаний Урядовий уповноважений України у справах ЄСПЛ Борис Бабін. Він вважає, що проблема співвідношення національної юстиції та діяльності ЄСПЛ є об’єктивною і дуже складною, а конфлікт між національною та міжнародною юрисдикціями буде існувати завжди. Саме тому, за словами Урядового уповноваженого України у справах ЄСПЛ, для забезпечення прав людини в України необхідною є взаємодія національного і міжнародного права та функціонування «перехідного місточка» між ними.

- Пріоритетом для держави, яка взяла на себе зобов’язання за Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, є виконання судових рішень, - наголосив Голова департаменту правового співробітництва, секретар європейської комісії правового співробітництва Ради Європи Саймон Тонеллі, звернувши увагу учасників дискусії на необхідность удосконалення законодавчого регулювання в сфері виконання судових рішень та покращення взаємодії законодавчої, виконавчої та судової влад в Україні.

- Зацікавленим інституціям варто не лише шукати способи ефективного виконання рішень ЄСПЛ, якими вже констатовано допущені Україною порушення прав людини. Насамперед слід спрямовувати зусилля на те, щоб не допускати порушення державою зобов’язань згідно з Конвенцією та заздалегідь спрямовувати правозастосування в правильне русло відповідно до Конвенції та практики ЄСПЛ, - зазначив Голова Верховного Суду України.

Ярослав Романюк закцентував увагу учасників семінару, що ефективним кроком у цьому напрямку може стати ратифікація Україною Протоколу № 16 до Конвенції, який надає право національним вищим судам (трибуналам) звертатися до ЄСПЛ із запитами про надання консультативних висновків стосовно принципових питань, пов’язаних із тлумаченням або застосуванням прав і свобод, установлених Конвенцією та її протоколами.

Можливість одержання консультативного висновку ЄСПЛ дасть змогу вирішувати проблеми із застосуванням Конвенції на вітчизняному рівні, - зазначив Голова Верховного Суду України, зауваживши, що законодавцеві також варто взяти на озброєння ідею Протоколу № 16 та запропонувати національній процесуальній системі інститут консультативного запиту, щоб найвищий у державі суд мав змогу попереджувати серйозні судові помилки та надавати консультативні роз’яснення в частині тлумачення норм права за запитом суду нижчої інстанції ще до вирішення справи по суті.

Голова Верховного Суду України поінформував присутніх, що ЄСПЛ також зацікавлений у тому, щоб національні суди не допускали помилок, а тому наразі активно розвиває взаємодію з національними верховними судами для допомоги в дослідженні судової практики з питань застосування Конвенції. Зокрема, 5 жовтня цього року було офіційно відкрито Мережу для обміну інформацією між ЄСПЛ та національними верховними судами, за попередньою інформацією вона розпочне свою діяльність у першій половині 2016 року. Верховний Суд України також висловив ініціативу приєднатися до цієї мережі.

Конструктивний робочий діалог між ЄСПЛ і Верховним Судом України сприятиме не тільки ефективному виконанню рішень ЄСПЛ, ухвалених проти України, але й дасть змогу нашій державі убезпечитися від порушень зобов’язань згідно з Конвенцією та не допустити помилок у застосуванні судами практики ЄСПЛ, - наголосив Голова Верховного Суду України.